Jij weet als geen ander wat de kracht is van jouw organisatie en waar je een (potentiële) klant bij kunt helpen. Dat kun je zelf vertellen, maar het is sterker als klanten jouw verhaal vertellen. Zij weten precies hoe je vanuit jouw expertise bijdroeg aan het oplossen van hun uitdaging of probleem. Maar het interviewen van je klant en het schrijven van zo’n klantverhaal, hoe pak je dat aan?
Gebruik een logische opbouw
Voordat je begint met het verzamelen van informatie, is het handig om te weten wat je precies wil vertellen. Gebruik daarom een logische opbouw. Start bijvoorbeeld met de situatie en het probleem van de klant. Met welk vraagstuk kwam de klant bij jou terecht? Vervolgens vertel je hoe je het project hebt aangepakt en hoe je samen tot een oplossing kwam. Wees daarbij eerlijk over uitdagingen en obstakels. Daarnaast laat je de klant vertellen over de samenwerking met jou en je sluit af met het resultaat. Wat heeft de klant bereikt dankzij jouw hulp en expertise? Onderbouw dat resultaat met feiten en cijfers.
Interview de klant
Een groot deel van de basisinformatie kun je vast zelf al invullen. De rest vul je aan vanuit het interview met de klant. Vraag je klant om een eerlijke mening en neem écht de tijd voor het verhaal. Bereid het gesprek goed voor, zodat je antwoord krijgt op de vragen die je wilt stellen. Vraag daarnaast door en wees niet te bang om af te wijken van de vragen die je had voorbereid. Zo krijg je vaak de mooiste voorbeelden en citaten, die je klantverhaal nóg sterker en persoonlijker maken.
Houd de tekst bondig en scanbaar
Natuurlijk wil je al die waardevolle citaten verwerken in je verhaal, maar maak er geen boekwerk van. Want dan leest de potentiële klant je verhaal niet en dát is zonde. Wees daarom selectief in wat je vertelt en gebruik voldoende witregels. Ook voeg je duidelijke tussenkoppen toe, zodat de lezer je tekst eenvoudig kan scannen. Sluit jouw klantverhaal af met een call to action, want je wilt natuurlijk dat enthousiaste lezers direct actie kunnen ondernemen. Vraag de lezer bijvoorbeeld om een vrijblijvende afspraak met je te maken of meer informatie over jouw aanbod te downloaden.
Laat je tekst goedkeuren en deel het verhaal
Is je klantverhaal klaar? Laat het dan altijd eerst goedkeuren door je klant, voordat je het publiceert. Na toestemming van je klant, zet je het klantverhaal op je website. Daarnaast kun je een teaser delen in je nieuwsbrief of via LinkedIn, zodat je jouw potentiële klant via verschillende kanalen aanspreekt.
Wil jij het interviewen van je klanten én het schrijven van je klantverhalen uitbesteden? Dat pak ik graag voor je op! Maak vrijblijvend een afspraak.