De successen van jouw mensen, de ervaringen van een mantelzorger of het aangrijpende verhaal van overlevenden van een natuurramp. Het zijn enkele voorbeelden van humaninterestverhalen. Unieke verhalen waarin ervaringen, emoties en het menselijke aspect centraal staan. En waarmee je jouw lezers inspireert, verbinding creëert en de menselijkheid van een thema of actualiteit benadrukt. Aan de hand van deze tips schrijf je humaninterestverhalen die raken.
Terecht hoor ik je denken: humaninterestverhaal, wat een gigantisch woord. Ik kan niet anders dan je gelijk geven. Toch is dit volgens De Taalunie de juiste schrijfwijze. Human interest, zonder het woord ‘verhaal’, schrijf je dan wel weer met een spatie tussen de woorden.
Bepaal je thema, doel en doelgroep
Start net als bij elke andere tekst met het vaststellen van het thema, het doel en de doelgroep van je stuk. Streef je naar het creëren van betrokkenheid van huidige donateurs bij je organisatie? Vertel dan bijvoorbeeld een persoonlijk verhaal dat de meerwaarde van de donatie laat zien. Of wil je nieuwe talenten aantrekken? Dan kun je medewerkers in het licht zetten en schrijven over hun unieke ervaringen binnen je organisatie. Een humaninterestverhaal sluit vaak aan bij een maatschappelijk of relevant thema en is tegelijkertijd tijdlozer dan een feitelijk nieuwsbericht.
Toon oprechte interesse in de persoon
Persoonlijke emoties, ervaringen of gebeurtenissen vormen de kracht van een humaninterestverhaal. Harde feiten en cijfers zijn in dit stuk ondergeschikt. Een persoonlijk verhaal dat raakt, bedenk je niet zomaar. Dat moet vanuit de personen komen die je interviewt. Luister goed en toon oprechte interesse in de geïnterviewden en hun emoties. Het is belangrijk dat zij zich op hun gemak voelen bij jou, zodat ze eerlijk en openhartig durven te zijn. En zich comfortabel voelen om persoonlijke details en gevoelens met je te delen. Daar hoort ook bij dat je respect hebt voor de privacy van de geïnterviewden en goed afstemt wat je wel en niet in het artikel kunt opnemen.
Sluit aan bij de identiteit van je organisatie
Een humaninterestverhaal kan van waarde zijn voor elke organisatie. Of je nu werkt in de non-profitsector, bij een zorginstelling of bij een bedrijf dat zich inzet voor maatschappelijke- of milieukwesties. Een belangrijke voorwaarde is dat de tekst past bij de identiteit van je organisatie. Deze moet aansluiten bij onder meer je missie, visie en kernwaarden. Een verhaal dat in lijn is met je DNA draagt bij aan je geloofwaardigheid en een consistent imago.
Voor de vorm van humaninterestverhalen zijn verschillende mogelijkheden. Publiceer het verhaal als een apart artikel, in combinatie met een mooie fotoreportage of als onderdeel van een reeks artikelen. Bijvoorbeeld op je website, in een bedrijfsmagazine of -tijdschrift en via sociale media zoals LinkedIn.
Wil jij ook jouw doelgroep inspireren met persoonlijke verhalen die raken? Daar ondersteun ik je graag bij. Neem vrijblijvend contact met me op.