Een whitepaper is een mooi middel om jouw kennis en expertise te delen met je doelgroep. Het is een informatief en digitaal document waarin je jouw oplossing, dienst of product onder de aandacht brengt. En waarmee je in contact komt met mensen die interesse hebben in je bedrijf, product of dienst. Wil je jouw expertise benadrukken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Met het stappenplan hieronder schrijf je een sterke whitepaper.
Soorten whitepapers
Eerst ga ik dieper in op de vorm van je whitepaper. Bij elke vorm onderbouw je de inhoud met sterke feiten en betrouwbare bronnen. Je hebt de keuze uit drie soorten:
1. Backgrounder: je legt de (technische) kenmerken en voordelen van een dienst of product uit.
2. Problem/solution: de woorden zeggen het eigenlijk al. Je gaat in op een probleem uit je vakgebied en de pijnpunten van de lezer. Vervolgens leg je uit wat de optimale oplossing is en hoe jouw dienst of product hieraan bijdraagt. Dit kun je doen aan de hand van een zakelijke casus.
3. Numbered list: in deze vorm schrijf je de inhoud aan de hand van genummerde kopjes. Denk aan tien tips om je doelgroep beter te bereiken met je content.
Bepaal je doelgroep en doelstelling
Het is belangrijk dat je bepaalt voor wie je het whitepaper schrijft. Je kunt je nooit op iedereen richten, want dan schrijf je zo algemeen dat de lezer zich waarschijnlijk niet aangesproken voelt. Bepaal daarom de specifieke doelgroep die je wilt aanspreken en leef je in deze personen in. Zo kun je een beter beeld creëren van hun pijnpunten. Stel vervolgens vast wat je wilt bereiken met je whitepaper. Denk aan het benadrukken van je expertise of het onder de aandacht brengen van een (nieuwe) dienst. Een whitepaper is altijd een informatief middel, waarin je de inhoud onderbouwt met kwalitatieve bronnen. Maak er dus geen verkoopverhaal van.
Kies een relevant onderwerp
Heb je jouw lezers en hun pijnpunten en behoeften duidelijk voor ogen? Kies dan een relevant onderwerp, waarmee je van begin tot eind de aandacht van je doelgroep vasthoudt. Het is belangrijk dat je veel kennis hebt van het onderwerp en goede bronnen en feiten gebruikt. Op deze manier presenteer je jezelf of je bedrijf als autoriteit in je vakgebied. Ook is het waardevol om een thema te kiezen waar veel vragen over zijn, maar waar de doelgroep relatief weinig onderbouwde informatie over kan vinden.
Maak een structuuropzet
De volgende stap is het opzetten van een duidelijke structuur voor je whitepaper. De inhoud van het middenstuk hangt natuurlijk af van de vorm. Over het algemeen kun je de volgende structuuropzet aanhouden:
- Titelpagina met onder meer een pakkende titel, auteursinformatie en de datum.
- Inhoudsopgave.
- Samenvatting van de inhoud.
- Introductie van het onderwerp, achtergrondinformatie en het doel van je whitepaper.
- Middenstuk waarin je bijvoorbeeld dieper ingaat op het probleem en de oplossing of de kenmerken van je dienst. Onderbouw je inhoud met een interessante en relevante casus uit de praktijk.
- Bronnenlijst met de gebruikte literatuur, onderzoeken en bronnen.
- Contactgegevens van jou en je bedrijf.
Start met schrijven
Is de structuuropzet van je whitepaper gereed? Dan kun je beginnen met schrijven. De lengte van een whitepaper varieert van zes tot tien pagina’s, maar meer kan ook. Naast een inhoudelijk sterke tekst is het natuurlijk essentieel dat je de tekst actief, pakkend en foutloos schrijft. Als je helemaal tevreden bent met de inhoud, publiceer je het whitepaper als pdf-bestand op je website. Bied het whitepaper bijvoorbeeld gratis aan in ruil voor het e-mailadres van de lezer. De link naar je whitepaper en een pakkende introductie kun je delen via een artikel, je nieuwsbrief of sociale media.
Wil je graag sparren over jouw whitepaper of liever het schrijven van je tekst volledig uitbesteden? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.